Thursday, November 02, 2006

Uitlaat





Nou het was even werk, maar er zit een nieuwe uitlaat op. Mijn oude had een lek in de zijkant van de demper. Zat er al bij aanschaf. op zich geen punt, gas moet er toch uit, hoe meer gaten hoe beter zou je denken. Maar helaas denk de wetgever daar anders over. Een uitlaat moet gasdicht zijn tot het einde (en dus niet tot en met grapjassen). Nou worden motoren in NL niet gekeurd (APK), dus eigenlijk komt er nooit iemand achter. Maar als je hem dan in een ander land wil rijden, moet je hem importeren, en dat betekent een keuring (nog afgezien van het feit dat motoren hier wel APK hebben). En zo'n keuring kan je dus wel schudden met zo'n uitlaat.
Dus ik op zoek naar een ander uitlaat. Wat op het web gesuft, en wat dealers gebelt.
- Ik zoek een nieuwe uitlaat voor mijn ZZR600D
* hebben we, vanaf zo'n £500
- is dat voor een gehele, dus van motorblok tot achterlicht?
* Nee, da's alleen de demper, zal even opzoeken wat een heelsysteem kost
- nuh, laat maar...
Bedragen van richting £750 vind ik wat gortig om onder een 15 jaar oude motor te hangen. Bovendien wil ik alleen een nieuwe uitlaat omdat het moet, niet omdat het mooi is of een mooier gleuid geeft ofzo.
Dus naar tweedehands gezocht. En een motorbreaker gevonden die er een had, voor slecht £150. Dus die gekocht en begonnen met de demontage van de oude. En die zat behoorlijk vast. De twee delen uit elkaar halen ging niet meer. Maar gelukkig kwamen na flink warmstoken en veel WD40 alle bouten netjes los. Omdat hij niet meer uit elkaar ging heb ik de slijptol ermaar opgezet, hij moets er toch af. En ik had al een nieuwe liggen, dacht ik...
Want de uitlaat waarvan mij gegarandeerd was dat die onder een ZZR600D vandaan kwam ging er nu met geen mogelijkheid meer onder. En na wat heen en weer mailen met de fabricant bleek dat ik de verkeerde motor aan de uitlaat te schroeven was. Ik had een CBR moeten hebben. Da's niet alleen een ander model, maar ook een ander merk. Dus breaker weer gebelt, uitgelegt en ik kon hem terugbrengen als hij van vakantie terug was. Daarna heb ik hem nooit meer te pakken gekregen, dus als iemand nog een zo goed als nieuwe uitlaat voor een CBR zoekt...
Nog maar even wat gesurft, en een engelse fabricant van 'goedkope' uitlaten gevonden, die er ook een voor mijn bejaarde bromfiets in het assortiment had. Alleen heeft niemand die dingen op voorraad. Op inetrnet besletd dan maar. Word dan natuurlijk wel door de weeks bezorgt, als iedereen op zijn werk zit. En ondertussen begon het qua tijd al aardig richting boottocht naar NL te gaan. En daar had ik mijn brommerje wel voor nodig. Dus ik afgelopen vrijdag een envelop voor de bezorger van Parcel Force op de deur gehangen, een verzoek mij te bellen erin, mijn telefoon nummer en een briefje van 5 pound. En ik werd keurig gebeld in mijn lunchpauze, ik snel naar huis gefiets (werkte gelukkig in de buuurt) en de uitlaat in ontvangst genomen.
Zaterdag de uitlaat er onder gehangen. Was niet veel werk, want deze paste. Toen de tank er weer op, oliekoeler weer vastgezet, waterkoeler eronder en gevult, accu erin, buddy erop, kappen erop en zo ben je toch bijna de hele dag bezig. Maar hij deed het weer. Door alle gedoe toch een paar weken stil gestaan. 's middags nog even een proefritje gemaakt door de stad, en alles werkte weer.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home