Thursday, November 02, 2006

Lost in London



Vandaag even met de motor de stad uitgeweest. Heb vrij deze week, en het is (was) erg mooi weer. Dus op de brommer en naar het noorden. Duurt wel even voor je de stad echt uit bent, is toch wel een ruim uurtje rijden. Een paar mijl voorbij de laatste huizen heb je mooie weggetje, glooiende heuveltjes, leuke bochtjes, je heb gelijk het gevoel dat je in het buitenland zit.
Nou word het al vroeg donker is dit jaargetijde, en nog erger, koud. Dus niet al te laat dacht ik, ik ga maar een sterug, en dat was een wijze belsissing gezien de tijd die ik nog nodig had om terug te komen.
Als je vanit het westen de stad inrijd neem je gewoon de M4, die word vanzelf de westway, en als die ophoud weet ik de weg weer. Vanuit het noorden komend is diit iets anders. Daar houden de snelwegen op ergens in de rand van de stad, en dan moet je nog een mile of 10 door allerlei buurtjes naar het centrum. Dus geen mooie grote boulevards het centrum in. Nee hoor, af en toe heb je het gevoel dat je in een buitenwijk van Hilversum bent. En de eerder genoemde chaotische stedenbouw van London helpt ook niet echt. Aan de gebouwen kan je dus ook niet zien of je dichterbij het centrum komt, ofdat je op een hoofdweg zit of iets. Geen flauw benul.
En dan denk je, dan volg je toch gewoon de bordjes. Maar daar zijn ze helaas erg zuing mee hier. Ik ben tussen snelweg en huis denk ik niet meer als 10 bordjes met C. London tegen gekomen, en dat is dus op een afstand van ruim 15 mile (en ik heb er nog wel ites meer gerden).
Dus je ziet een bordje centrum,je volgt die weg, komt er een kruising, staan er aleen buurten aangegeven, joost mag weten waar die dan allemaal zijn. Denk je natuurlijk, geen bord is rechtdoor. Op zich al niet handig, maar goed. Soms kom je gewoon op een t-splising af, geen bordjes. Eén baan naar links, twee naar rechts, gokken maar, twee kruispunten erna, geen bordje s centrum, en maar hopen dat jej nogsteeds goedgaat. Niet dus. heb er denk ik iets van drie uur over gedaan van stadrand naar huis. En afstappen en vragen helpt ook niet echt. Vraag ik de weg, zegt ie, o dan moet je daar heen, het gebouw in wijzend. Dus ik zeg, kan je links en rechts gebruiken, ik weet de weg hier niet. Zegt die, ja daar rechts. Ben je dus nog een mile of 10 van het centrum af, komt hij niet verder als dat je ergens in de buurt rechtsaf moet, er handig.
Maar uiteindelijk weer eens een bordje gevonden, en een vaag vermoeden (of hoop) dat ik weer de goeie kant opging. Bedacht ik me opeens dat het vandaag wel heel lang duurde voordat mijn benzine lampje ging branden. Normaal na zo'n 200 kilometer, en dan zit er nog een lieter of 6 in (= +/- 100km). Maar de hele dag gereden, zonder te tanken, en nog geen lampje. En toen begon ik me langzaam te bedenken, dat ik nu ik er over nadacht, ik toch eigenlijk wel heel zeker wist dat ik het stekkertje van dat lampje niet meer had aangesloten met het in elkaar zetten van de motor (je moet tenslotte iets vergeten). Dus dat lampje zou voorlopig niet gaan branden. Maar de brandsof raakte natuurlijk wel gewoon op. En zou ondertussen best wel eens bijn op kunnen zijn na een hele dag rijden, dacht ik, terwijl ik net een bordej C.London 6 mile gepasseerd was. Da's best en eindje duwen.
Gelukkig zag ik al vlug het bord van een tankstation, helaas onbereikbaar door dat ik de ander kant opmoest. En nogsteeds geen dee waar ik was. Maar na een minuut of 10 a 15 kwam ik weer een tankstation tegen, helaas, alleen diesel stond er op een bordje. En dat lust mijn brommer niet. En eindelijk, ik begon alweer op bekent terein te komen (nog altijd een paar mile van huis), een tankstation, en het was open, en ze hadden bezine. kon er toch ruim 17 liter bij in mij 18 litertank...

0 Comments:

Post a Comment

<< Home